Wereldreis – Nieuw-Zeeland met kinderen

Terwijl ik dit schrijf verblijven we op een heerlijke camping op het Zuidereiland voor onze laatste nachtjes voordat we doorvliegen naar ons laatste avontuur, Australië. De terugvlucht naar huis is geboekt, dus over 6 weken komt er echt een einde aan ons avontuur…

Terug gaan naar huis, dat heeft een dubbele lading… Aan de ene kant ben ik in gedachte al wel eens terug in Nederland. Stel ik me voor hoe het weer zal zijn om daar te zijn en wil ik meteen terug als er net als deze week iets verdrietigs gebeurt. Aan de andere kant moeten we er nog niet aan denken, de vrijheid en het leven in de natuur bevalt ons heel goed.

Dromen

Nieuw Zeeland was altijd een droom van mij om met de kids heen te gaan. Zestien jaar geleden waren we hier met zijn tweetjes in een klein campertje. Eén van de mooiste reizen die ik tot dan toe had gemaakt. Ik weet nog heel goed dat we toen bij Punakaiki stopten. De pannenkoekenrotsen op het Zuidereiland. Gelijk met ons stopte daar toen een camper met een gezin met jonge kinderen. Toen die uitstapten, dacht ik, wauw dat lijkt me gaaf om hier ooit een keer met mijn kinderen te komen…. Ik wist toen nog niet eens of er kindjes bij ons geboren mochten worden, maar het was een gevoel.

En zo gebeurde het deze week dat we daar kwamen. Bij de pannenkoekenrotsen met onze kinderen. Dit keer niet in een klein campertje, maar met een auto en een reuze caravan erachter. Die we nergens kwijt kunnen, omdat het ook hier net als in de rest van Nieuw Zeeland, een stuk drukker is dan 16 jaar geleden… Dus we rijden een stukje verder, koppelen de caravan los en rijden alleen met auto terug, zodat we wel kunnen parkeren. En zo staan we daar dus op de plek met onze kinderen net als 16 jaar geleden, een bijzonder momentje. Wel met een krijsende Indy op mijn buik omdat ze een ijsje wil en het er niet mee eens was dat we de caravan ergens achter hadden gelaten… maar hé dat mag de pret niet drukken ;-).

Dit keer dus geen camper want we hebben dit gedeelte vrij laat gepland en aangezien het hier nu hoogseizoen is, was er niets meer beschikbaar. Belangrijke tip dus, ver van te voren een camper regelen! Want dat is toch wel de mooiste manier om dit prachtige land te bekijken. Je hebt heel veel gratis campings van de overheid waar je mag staan als je camper gecertificeerd “self contained” is. Die campings liggen vaak op de prachtigste plekjes aan meren, in de bossen of aan het strand. Doordat we geen camper konden vinden hebben we besloten het Noordereiland met de auto te doen en pas op het Zuidereiland een caravan te huren.

Het begin

Na een nachtvlucht van 13 uur uit Los Angeles komen we aan in Auckland, een beetje verkreukeld, maar het slapen in het vliegtuig begint te wennen. We huren een auto voor een paar dagen, we hebben de eerste 2 nachten een slaapplek en verder nog helemaal niets. Als we in de auto zitten geeft dat weer dat heerlijke gevoel van vrijheid. We hebben niets gepland en hoeven niets. De eerste slaapplek valt een beetje tegen en al snel zijn we op zoek naar iets anders. Het gevoel van vrijheid verdwijnt een beetje aangezien ook leuke en betaalbare accommodatie vinden, een uitdaging is in het hoogseizoen.

The farm cottage

We gokken op een cottage op een farm net boven Auckland en dat blijkt een super keuze. In Nieuw Zeeland kun je heel veel vakantiehuizen vinden via www.bookabach.co.nz , een soort lokale AirBNB. De cottage is prachtig. Boven op een heuvel midden op een 1500 ha grote farm. Er valt meteen enorme rust over mij heen. Een huis met een heerlijke sfeer en een droomkeuken. Heel veel ramen en uitzicht rondom. Hier kunnen we het wel even uithouden. En met 2 “tussennachtjes” noordelijker (waar we langs een Nederlandse winkel rijden, en pepernoten vinden! Hoe blij kan je daar van worden), verblijven we hier bijna 2 weken.

Al snel hebben we veel contact met de eigenaren en spelen de kinderen met hun dochters. We helpen bij het schaapscheren en de jongens leren van alles over schapen als ze Shane (de boer) helpen met de vrouwtjes en mannetjes lammeren te scheiden. Hilarische toestanden met rondspringende lammetjes en waarbij we het gezegde als er een schaap over de dam is volgen er meer, heel goed begrijpen. We gaan bij ze bbq-en, de kinderen gaan gingerbread poppetjes versieren, we helpen een dag in de tuinen bij eén van de andere huizen op het terrein (een prachtige oude homestead, waar je zo een romantische trouwfilm op kan nemen) en we helpen zelfs met het optuigen van hun kerstboom. Het hoogtepunt is op bezoek bij de opa en oma (die nu ook echt opa and oma heten, omdat Indy ze zo noemde en de meisjes dat overnamen). Die wonen op de farm in een gedeelte waar je alleen met je 4×4 auto kan komen. We maken een prachtige wandeling door het bos naar een klein strandje waar een paar van de kinderen een modderbad nemen en we veel lol hebben met steentjes gooien. Terug door het bos komen we bij het huis van opa en oma uit. Twee hele actieve, superlieve mensen waar we een heel warm welkom krijgen. Al snel doet iedereen zijn ding, Indy gaat in bad (dat buiten staat op het terras, dus met uitzicht )met de meisjes, de jongens verkennen de omgeving, de mannen drinken bier en maken de pizzaoven klaar en de vrouwen bereiden de pizza’s voor. Alsof we hier al jaren komen, alsof we bij familie zijn. De pizza’s uit de steenoven zijn heerlijk, de zon verwarmt ons samen met de wijn en als de kinderen een verkleedshow geven, hebben we de grootste lol. Zo ver weg van alle drukte, midden in de natuur, met lieve mensen, zijn we zo gelukkig. Een dag met een gouden randje, zoals mijn vriendinnetje altijd zegt.

Auto kopen

Opgeladen vertrekken we naar Raglan ten zuiden van Auckland, in onze eigen auto. Aangezien een grote auto huren in deze periode of niet te krijgen of niet te betalen is, hebben we er een gekocht, een prachtige gouden Estima. Goud ja, nooit gedacht dat we nog eens zo’n lelijke kleur zouden kopen, maar hé hij rijdt als een zonnetje. Een auto kopen is hier helemaal zo gek nog niet, want je hebt zelfs speciale autoverzekeringen voor toeristen. Zeker als je hier langer dan een paar weken rondreist, is zelf iets kopen een hele goede optie. Je moet alleen even een extra dag inplannen aan het einde van je reis om hem kwijt te raken. Maar op facebook zijn inmiddels meerdere pagina’s van Dutchies in Nieuw Zeeland en ook in Australië. Allemaal reizende of wonende Nederlanders die je graag antwoord geven op je vragen en waar je ook je auto op kunt zetten. Bijna iedereen die we hier ontmoeten, heeft wel een connectie met Nederland of kent een Dutchie. Het schijnt dat zo’n 10 % van de mensen hier Nederlands is of er vanaf stamt. We krijgen dus ook heel vaak de vraag als we zeggen dat we Nederlands zijn, oh komen jullie hier wonen?

Glowworms

Onze volgende stop is dus Raglan, een klein stadje aan de westkust, waar het goed kiten schijnt te zijn. We hebben een leuk huisje waar we lekker rommelen, en waar Jor inderdaad een aantal keer kan kiten. Het is er, net als op meerdere plekken in Nieuw Zeeland, behoorlijk fris, dus we kijken graag toe vanuit de auto. De zomer hier is net zo fijn als in Nederland….de ene dag warm en de volgende dag koud en regen. We bezoeken de Glowworm caves in Waitomo, een must see, heel bijzonder. Eerst wandel je door de limestone grotten via trappetjes steeds verder naar beneden. Tot we in de Kathedraal komen. Het gedeelte van de grot waar het plafond het hoogste is en waar een prachtige akoestiek is. De gids vroeg of er iemand durfde te zingen. Toevallig was er een Maorigezin mee met onze groep en begon de enorme vader een Maori lied over dankbaarheid te zingen samen met zijn vrouw en oudste zoon. Bij de eerste tonen kreeg ik al kippenvel en al snel rolde de tranen over mijn wangen. Ze raakte mij diep in mijn hart, het was zo mooi! Daarna met een bootje door de grotten varen en al die glimmende wormpjes te zien. Het leek net een sterrenhemel.

Kerst

Na Raglan rijden we naar Lake Taupo, waar we een mooi motel hebben met uitzicht op het meer. Een prima plek om de kerst door te brengen, die verder eigenlijk een beetje stilletjes voorbij gaat. Ze zijn hier niet zo uitbundig met versieringen en feestelijkheden. We bezoeken een mega waterval, waar meerdere mensen zich in een kayak van het enorme natuurgeweld naar beneden laten storten. Heel spectaculair om naar te kijken, deed me terug denken aan onze reis 16 jaar geleden waar mijn liefhebbende echtgenoot mij mee nam op een rafting avontuur. En ik, als raftleek, van een 7 meter hoge waterval ging, het hoogste niveau waterval, dat was hij toen even vergeten te vermelden….daar trap ik nu dus niet meer in. Deze keer zal hij alleen moeten gaan. We rijden na de kerst naar Wellington en vertrekken de volgende dag met de ferry naar het Zuidereiland. Een prachtige tocht, waar we af en toe even buiten kunnen kijken, want het waait zo hard dat je zelfs je telefoon goed moet vasthouden tijdens het foto’s maken. Vanuit Picton rijden we de volgende dag naar Christchurch. Een prachtige tocht door het binnenland. De kortere kustweg is nog steeds gedeeltelijk onbegaanbaar na de laatste aardbeving.

Caravan

In Christchurch halen we onze caravan op, die hebben we gehuurd via Shareacamper.co.nz. Een hele goede optie, waar je een camper of caravan huurt van iemand privé. Ook hier worden weer hartelijk ontvangen door een heel leuk gezin en binnen 5 minuten zijn de jongens met hun jongens aan het spelen en heeft Indy de zorgen voor de 15 maanden oude baby op zich genomen. We mogen de eerste nacht bij hen in de tuin blijven staan en zo word ik de volgende ochtend, op mijn verjaardag wakker, op het terrein van een kippenboerderij ergens in Nieuw Zeeland. De kids spelen nog de hele ochtend en als we alles hebben ingericht vertrekken we met onze flinke caravan richting het Westen. We nemen de Arthur’s pass, wederom een prachtige route, waar onze degelijke, maar niet al te grote auto met mega caravan, met moeite sommige hellingen neemt. Weer een goed lesje loslaten voor mama, want papa heeft altijd overal vertrouwen in. En uiteraard komen we de pas over, alleen blijkt onze super mooie camping tegen de helling te liggen en hebben ze de hele weg bedekt met kleine steentjes…..met een paar keer proberen en flink wat op spattende steentjes halen we het bijna….de laatste 50 meter moeten we met een tractor naar onze plek gesleept worden…. Wat ik na een wijntje uiteindelijk heel leuk vind….

Oud en nieuw

We blijven een paar dagen bij Jacksons Retreat Holiday Park. Een camping in the middle of nowhere, zonder telefoonbereik, maar gelukkig met wifi (echt waar zouden we zijn zonder wifi). We vieren oud en nieuw met zijn vijfjes in de caravan onder een dekentje, want het stroomt van de regen en is best fris. Een super knusse oud en nieuw, die symbool staat voor onze hele reis. Het samen zijn met zijn vijven. Dat is heus af en toe een uitdaging, maar voor het grootste gedeelte zo’n cadeau dat we dit kunnen doen. De kids groeien nog steeds enorm, zo heerlijk om te zien hoe ze overal makkelijk vriendjes maken, maar ook zonder al te veel moeite weer afscheid nemen. Hoe ze met zijn drieën vol verwondering naar een waterval staan te kijken die we na een flinke hike hebben bereikt, hoe de jongens aan iedereen alles in het Engels kunnen vragen, hoe blij ons kleine meisje is als er een speeltuin is en inmiddels zelf bijna overal op kan klimmen en vooral hoe fijn het is dat we nooit hoeven te haasten, er altijd ruimte is voor onverwachte dingen en dat juist die ongeplande dingen vaak het meest bijzonder zijn en ons op de meest magische plekjes brengen. Een bijzonder begin van 2017, een jaar waarin we hopelijk nog meer van onze dromen gaan waarmaken.

Een aanrader

Nieuw Zeeland, een super mooi land waar ik 16 jaar geleden al verliefd op was geworden, een land waar het nog zo fijn rustig is als in Nederland 30 jaar geleden, het meest veilige land waar je met kinderen kan reizen. Als je de lange vlucht aan durft is Nieuw-Zeeland met kinderen een absolute aanrader. Je vindt overal speeltuinen, ieder restaurant heeft een kindermenu en kinderstoelen en het leven op een camping is voor ieder kind een feestje. (behalve dan de afwas….daar kunnen de jongens niet aan wennen)

De laatste week in de caravan trekken we door het binnenland terug naar Christchurch en vliegen vanuit daar naar Sydney. Het laatste land van ons grote avontuur, daarover lees je in mijn volgende blog.

#Oceanie #Australie #Rondreis #wereldreismetkinderen #NieuwZeeland

• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon

Neem contact op via info@kidsopreis.com