Thailand met baby

Daisy (30) is de trotse mama van Vieve (1) en lerares in het basisonderwijs. Speciaal voor Kids op Reis schreef ze een gastblog over de voorbereidingen voor haar reis naar Thailand met baby.

Sinterklaas is weer terug naar Spanje en zijn wij hier in huis aan het aftellen naar een zomerse reis midden in de winter. Een heerlijk vooruitzicht vinden we zelf. Reizen is onze grote passie en we hebben dan al in allerlei seizoenen, allerlei landen bezocht, in diverse continenten. Reizen is een permanent gespreksonderwerp en afgelopen zomer tijdens onze vakantie in Spanje en Portugal droomden we tijdens de tapas en sangria alweer weg bij verschillende mooie reizen. Op een camping in Salamanca, groeide het idee om een ticket te boeken naar Thailand. Als best wel ervaren reizigers is deze reis toch wel een tikkeltje anders, omdat we namelijk voor het eerst een echte reis buiten Europa gaan maken met onze dochter. Zij is ruim twaalf maanden als we vertrekken aankomende week. Vergeet vooral de negatieve blikken en reacties van andere mensen (lees: ,,Gaan jullie echt met zo’n klein kind op reis buiten Europa??” of ,,Ik zou het niet aandurven hoor………”). Wij volgen vooral ons eigen gevoel. Al krijgen we natuurlijk ook ontzettende leuke reacties van mensen die het heel stoer van ons vinden. Wij zijn dol op het maken van prachtige herinneringen en genieten van ieder uitstapje, gezellige weekendjes weg en waanzinnige verre reizen.

Een paar maanden geleden hadden we al geïnformeerd bij de TravelClinic voor de vaccinaties voor de kleine meid. Ons werd verteld dat er tot een jaar niet gevaccineerd wordt als je op reis gaat. We kregen het advies erg op de hygiëne te letten, heel vaak haar handjes en gezichtje af te doen etc. Wij hebben dan ook besloten om verder niet te informeren en zonder vaccinaties op reis te gaan.

Al voordat ons meisje ons leven verrijkte waren we het er al gauw over eens dat een kindje niet persé het einde van onze passie hoefde te betekenen. We zijn op een bijzondere manier papa en mama geworden, we hebben namelijk onze trots met twaalf dagen jong in onze armen mogen sluiten en geadopteerd van haar lieve buikmama. Doordat wij als gezin ruim vier weken in Florida USA moesten verblijven konden wij meteen al kennismaken met het reizen met een kindje. Meteen al merkten we dat ons meisje een flexibel en gemakkelijk kindje was en nog steeds is, dus hebben we verschillende plekken in Florida kunnen bezoeken. Even afgeweken van onze voorbereidingen op de komende reis, maar wie weet een leuke inspiratie voor ouders met jonge kinderen. Wij staan er zelf relaxt in en hebben het idee dat onze dochter hierdoor ook gemakkelijk mee reist.

Nu het buiten flink herfst is, de bomen kaal en er een gure wind waait, gaan wij de zon opzoeken. Normaal gesproken was het simpel, een backpack voor onszelf inpakken. Een paar dagen van te voren een paar spullen in de rugzak gooien, en wat we zijn vergeten kopen we op bestemming wel ergens. Deze relaxte instelling hebben we nog steeds, maar toch gaan we nu wel iets meer voorbereid op reis. Met een makkelijke baby als zij is het ook prima te doen, maar toch merk je als ouders de verschillen dan wel. Je bent meer bewust van de tijden, hapjes en flessen op redelijk vaste tijden, slaapjes op redelijk vaste tijden, enzovoorts. We hebben besloten om onze twee backpacks mee te nemen, eentje voor Vieve haar spulletjes en vol is vol. En de andere backpack is voor Sander en mijn spullen. We nemen één daypack mee en een de draagzak om haar heerlijk mee te dragen, wat ze een genot vindt. Ook nemen we onze buggy mee. Een draagzak is heel fijn en een echte aanrader vinden wij, maar niet voor een hele dag, zowel voor de kleine meid als voor ons. Ze slaapt er wel prima in en geniet van het rondkijken van al het moois wat onze ogen te zien krijgen. Een buggy lijkt ons prima om extra mee te nemen en we zo de straten van Bangkok etc. te kunnen bewonderen.

Een andere uitvinding vinden wij een TotSeat kinderstoel. Dit is een doek welke op elke stoel te bevestigingen is. Tijdens onze zomervakantie hebben we het al meerdere malen gebruikt, hoewel ze toen nog iets te klein was, was het wel een uitkomst. Een buggy is vaak te laag, eten met een baby op schoot wordt vaak een grote kliederboel en voor het kind zelf lijkt het me ook wel fijn om lekker zelfstandig te kunnen zitten. Weegt bijna niets en zorgt voor veel gemak. Verder hebben we afgelopen zomer al een Deryan bedje gekocht. Wat ons betreft echt een uitkomst. In de zomer hebben we het gebruikt om in een tent te slapen, naast ons luchtbed, maar ook in de verschillende appartementen die we toen gehuurd hadden. We houden er absoluut van om op verschillende locaties te vertoeven. Het Deryan tentje is in één seconde uitgeklapt en als je het goed door hebt hoe het moet ook weer in een paar seconden ingeklapt. We hebben ook een hoop mensen zien tobben, wat hilarisch was, maar echt goed oefenen is het waard. Ook nemen we een aantal kant en klare hapjes mee, niet voor drie weken, maar voor de ‘just in case’ gevalletjes. Ook luiers nemen we mee voor een paar dagen. Hoeft natuurlijk niet, ze zijn in Thailand ook heel goed te koop, maar ook dan moet je ze in je backpack gepropt zien te krijgen. Wij dachten, als we die ruimte nu alvast ‘reserveren’ voor de luiers, komen we nooit ruimte tekort. We nemen beperkt speelgoed mee. Wat kleine (favoriete) dingetjes om haar te kunnen vermaken tijdens de vliegreis en iets kleins voor in het water als we op de mooie eilanden en plaatsen zijn waarbij er een zwembad is of nog mooier prachtig helderblauw zeewater. Verder kunnen we altijd wel iets in Thailand kopen en als we weer terug naar huis gaan een Thais kindje er blij mee maken. Uiteraard zitten voor papa en mama de kaarten ook ingepakt om spelletjes te spelen als de kleine meid op haar bedje ligt. De full moon party’s laten wij voor wat het is 🙂

Normaal gesproken zien we ook wel waar we terecht komen voor een slaapplek en boeken we vaak alleen iets voor een eerste nacht. Nu hebben we in combinatie met Vieve, de ‘dure’ periode en gewoon de rust om te zien hoe zo’n reis gaat, voor iedereen wennen, besloten om alles al van te voren te reserveren. Heeft een groot voordeel, maar waarschijnlijk ook zeker nadelen, om niet de spontaniteit, waar we tijdens het reizen zo van houden, te ervaren. Hoogstwaarschijnlijk zal dit niet onze laatste verre reis zijn, dus we gaan het allemaal zien en nemen alle voors en tegens mee naar een volgend avontuur. We hebben er in ieder geval zin in en tijdens onze vakantie ga ik ook met veel liefde schrijven over onze avonturen met z’n drietjes daar in Azië. Ik droom nu alvast vooruit naar de op haar billen rondschuivende trots van ons die blij in het zand speelt en spettert in het water, de quality time met z’n drietjes, de warmte en de schoonheid van de natuur en de warmte van de lieve mensen die we ongetwijfeld daar gaan zien.

——————————————————————————————————————————————

• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon

Neem contact op via info@kidsopreis.com