Vakantiehuis It Flinkeboskje in Friesland

Als mijn zoon hoort dat ik met zijn zusje en oma naar Friesland ga, adviseert hij warme kleding mee te nemen, want daar friest het!! Maakt ons niets uit… het is damestijd! Met 3 generaties (57, 34 en 3 jaar) gaan we 3 dagen op pad. Naar Friesland! We zijn er alledrie nog nooit geweest. Er wordt inderdaad fikse kou verwacht, maar de zon komt ons op de afsluitdijk al tegemoet.

Na het bord ‘Welkom in Fryslân’ valt de rust eigenlijk al over ons heen. Wat een ruimte en rust straalt dit landschap uit! We naderen Hemelum en merken op dat het létterlijk heel erg rustig is. Het is maandagmiddag 12.00 uur en bijna alle winkels en restaurants zijn dicht in de omgeving. We besluiten daarom alvast een kijkje te nemen bij het vakantiehuis waar we de komende 3 dagen zullen vertoeven, het Voorhuis van It Flinkeboskje in Hemelum! We worden pas aan het einde van de middag verwacht, maar desondanks ontvangen Rixt en Arjan ons hartelijk! Het huis is al gereed dus we mogen ons direct installeren. Verwarming aan, blokjes hout op het vuur in de kachel, spelletjes uit de kast. Wat een goeie maandag is dit!

We kijken onze ogen uit, want wauw, dit huis komt uit een boekje (en dat heeft het al een aantal keer gestaan!) Licht en ruimtelijk, sfeervol, knus, warm, stijlvol, comfortabel, modern, luxe, voorzien van álle gemakken. Het huis is geschikt voor 4 tot 6 personen (perfect voor een gezin), heeft 2 badkamers, 3 slaapkamers en een kinderbed. Een hele grote compleet ingerichte open keuken (oa vaatwasser, quooker) en in de bijkeuken een wasmachine en magnetron. Een fijne werkkamer (eventueel af te sluiten van de woonkamer) met een rijkelijk gevulde boekenkast, dvd’s, gezelschapsspellen en heel veel speelgoed! Check. En dan nog de grote tuin met houtkachel! Saar neemt plaats in de -van veel speelgoed voorziene- zandbak. En tegelijkertijd word ik overdonderd door het adembenemende uitzicht.It Flinkeboskje is een uniek en bijzonder plekje in ons eigen Nederland.

Rixt van It Flinkeboskje komt nog even bij ons aankloppen met bloemen (want daar waren we te vroeg voor gearriveerd!) en tips voor de omgeving. Saar is inmiddels flink hongerig, dus geeft ze ons een lunchadres voor Hotel Jans in het naastgelegen plekje Rijs (4 minuten afstand), dat zich tevens aan de ingang van het Rijsterbos bevindt.

We lunchen uitgebreid met fijne bediening die ons wegwijs maakt in het bos. Wat is het fijn om middenin de herfst in dit mooie bos rond te lopen. Saar gaat op zoek naar ‘de mooiste blaadjes van het hele bos’ (oftewel kapotte en afgetrapte) en leeft zich uit in een speeltuintje dat we tegenkomen.

In dit bos is van april tm september Sybrandy’s Speelpark geopend voor kinderen van 3-13 jaar. Met meer dan 40 attracties en speeltoestellen voor € 8,75 is dit al meer dan 50 jaar het goedkoopste attractiepark van Nederland. Aan het einde van de middag brengen we nog even een bezoek aan het pittoreske elfstedenstadje Hindeloopen. Het lijkt er uitgestorven, café’s en restaurants zijn gesloten, maar we genieten wel van de leuke kleine straatjes en huisjes met karakteristieke geveltjes en de leuke houten bruggetjes. In een straatje aan de haven komen we het bord ‘Speelstraat’ tegen. Misschien wordt hier in de zomer meer gebruik van gemaakt J.

’s Avonds houden we het rustig. Het Voorhuis nodigt uit tot lekker op de bank hangen met de houtkachel aan, dus dat doen we dan ook. Het geeft een echt ontspannen vakantiegevoel.

Na een nacht op fijne bedden te hebben geslapen en een ontbijt aan de keukentafel -met geweldig uitzicht over het platteland-, willen we weer op pad. Tenminste.. niet voordat Saar minimaal 8 van de 10 spelletjes uit de kast heeft gewonnen. Even toegeven dus..

Op aanraden van Rixt drinken we op onze tweede dag koffie (met heerlijk zelfgemaakt gebak) in It Pottebakkershûs in Workum, op 20 minuten rijden van Hemelum. Een bijzondere locatie voor een koffie- en/of thee-ervaring of hightea, maar je kunt er ook pottenbakdemonstraties volgen, Workumer keramiek kopen of de expositie over Workumer aardewerk bezoeken.

Wat doe je nog meer als je met 3 dames op pad bent? Shoppen natuurlijk! Dat kan prima in Workum! Volle tassen zetten we snel in de achterbak, want Sneek (nog 20 minuten verderop) staat ook nog op ons lijstje voor vandaag! Met name om een bezoek te brengen aan het Fries Scheepvaartmuseum. Middenin dit museum bevindt zich een interactief kindermuseum dat zelfs voor Saar van 3 jaar oud al een belevenis is! (Voor kinderen van 4-12 jaar kun je een programmaboekje gebruiken met opdrachten en activiteiten. In schoolvakanties worden er leuke activiteiten georganiseerd). Je kunt er schatzoeken, een bootje bouwen, gewichten hijsen, een boot besturen, knopen leren leggen, je eigen krachten meten, oud gereedschap bewonderen, allerlei opdrachtjes uitvoeren en eigenlijk nog veel meer.

Saar houdt zich vooral bezig met het stapelen van de Kapla-blokjes en doordat we haar daar maar moeilijk vandaan krijgen, zijn we wederom laat voor de lunch van vandaag. We hebben weer een lunchtip gekregen en daar gaan we gebruik van maken! Pal aan de Waterpoort, het symbool van Sneek, vinden we Eetwinkel Royaal Belegd, een naam die op dit moment als muziek in onze oren klinkt.

Je vindt hier (h)eerlijke, huisgemaakte en verse producten met zoveel mogelijk biologische en fairtrade ingrediënten. Superlekkere koffie (prijzen mee gewonnen) en een salade verder, verlaten we Royaal Belegd met een royaal gevulde maag. We hebben nog 2 uurtjes over voordat we terug willen keren naar ons lekkere vakantiehuis en die besteden we aan de superfijne shop-adresjes die we weer getipt kregen van Rixt. Pinpassen worden getrokken in woonwinkels, boetiekjes, kinderboekenwinkels, vintage-zaakjes, etc. Ook slaan we alvast wat speelgoed in voor 5 december. Dat kan prima, want in de meeste winkels vinden we speelhoekjes waar Saar door afgeleid wordt.

’s Avonds koken we heerlijk uitgebreid in de grote keuken en mag Saar lekker lang opblijven. Ze heeft geen flauw benul van de tijd, time flies.. Als ze in bed ligt genieten we zelf nog even van het ‘met een boek voor de houtkachel zitten’. Al wordt er weinig gelezen, het is toch weer even anders dan thuis voor de buis..

Voordat we de volgende dag vertrekken mogen we nog even in de eigen Vintage-shop van de Flinkefarm (aan de overkant van de weg) kijken: De “Sip en Clara pop-up store’. Op de inrichting en het interieur van de vakantiehuizen wordt zó positief gereageerd dat een eigen shop niet kan uitblijven. Er zijn net heel veel ‘nieuwe’ vintage spullen binnengekomen en we kunnen het niet laten om zelf ook iets te kopen. De shop is geopend tijdens de evenementen van de Flinkefarm, en dat zijn er nogal wat. Ze organiseren fairs, streekmarkten, kofferbakmarkten en festivals. Maar de locatie is ook te huur voor feesten, bruiloften of verzin-maar-een-ander-evenement.

It Flinkeboskje verhuurt naast (letterlijk naast) het Voorhuis ook een vakantieboerderij (12-24 personen), ideaal voor grote families.

En dan is het tijd om terug te keren naar het gewone leven, de oudste moet uit school gehaald worden. Ik zal hem zeggen dat het nu friest in Friesland, maar dat we er vast nog wel eens in de zomer terug zullen keren 😉

#Friesland #Nederland #groepsaccommodatie #vakantiehuis #vakantieboerderij

• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon

Neem contact op via info@kidsopreis.com