Het laatste land van onze wereldreis – Australië

Australië, het laatste land van onze onbeschrijfelijke trip. Want als ik nu naar de foto’s kijk,  kan ik me niet voorstellen  dat we dat allemaal hebben meegemaakt.  Het zal wel een tijdje duren voordat we in Nederland weer echt geland zijn.

Onze Lifetimetrip, eentje die nooit meer op zo’n manier zal plaatsvinden,  eentje met zoveel ervaringen,  zoveel mooie plekken,  zoveel mooie momenten en zoveel mooie mensen. Een trip waarvoor ik heel dankbaar ben,  dankbaar voor alle ervaringen,  dankbaar dat het mij nog dichterbij bij mijn man en Kids heeft gebracht,  dankbaar dat het mijn Kids zo heeft laten groeien,  dankbaar dat ik me nu realiseer dat je jezelf overal mee naar toe neemt (en je kids ook :-)),  dankbaar dat het ons nog meer mooie dromen voor de toekomst heeft gegeven,  dankbaar dat het mijn blik op de wereld heeft veranderd,  dankbaar dat ik weer zin heb om in Nederland een thuis te maken, dankbaar voor alle liefde,  steun en reacties van het thuisfront,  dankbaar voor de vele mooie lieve mensen die ik heb ontmoet,  die mij veel hebben geleerd en dankbaar dat het me dichterbij mezelf heeft gebracht.

Er waren ook heus momenten dat het niet allemaal super voelde,  maar dat heb je thuis ook. Soms is het met zijn vijven in een camper best knus,  lees krap. Een 12 jarige met beginnende puber buien is niet altijd gezellig ,  een 9 jarige met flinke dyslexie aan het schoolwerk krijgen is elke keer een uitdaging en een 3 jarig eigenwijs meisje houdt ons lekker bezig. Een man die heel regelmatig ineens veel moet werken en mijn eigen soms dynamische buien zorgen ook soms voor wat andere situaties,  maar ook daar leren we allemaal heel veel van.

Van Sydney naar Brisbane

Ons laatste deel van de reis startte in Sydney. Na een korte vlucht vanuit Nieuw Zeeland,  slapen we de eerste nacht in een heerlijk luxe hotel vlakbij het vliegveld. We slapen in echte bedden! Das na de caravan best even lekker. Echt wie bedenkt toch dat de kussens van een caravan of camper van die rare hobbels en spleten moeten hebben. Degene die dat ontwerpt heeft vast zelf nog nooit in een caravan geslapen. Maar ook dat went en inmiddels kunnen we overal op slapen, een echt bed is dan nu ook een cadeautje.

We halen de volgende dag onze camper op om daarmee in de twee volgende weken richting Brisbane te rijden. Met veel moeite vinden we een camping. Anders dan in Nieuw Zeeland,  zijn ze hier niet heel erg ingericht op campers.  Weinig parkeerruimtes bij supermarkten en niet gratis camperen bij mooie parken en meren. (op de laatste dag hoorden we dat die er dus wel zijn… Alleen niet bij Sydney).

De eerste dag gaan we vanaf de camping (big 4 of discovery parks vind je overal) met de bus naar Manly. Daar stappen we op de ferry naar het centrum. Een aanrader van een taxichauffeur.  Je kan hele dure cruises door de Sydney Harbor maken,  maar met de ferry zie je hetzelfde en is veel goedkoper. Een aanrader om in het weekend te doen, dan varen er ook nog heel veel prachtige zeilboten in de buurt van de ferry. En het was super leuk. Vanaf Manly vaar je namelijk naar het centrum en ziet dus al snel The Opera House en the Harbor Bridge. Zo’n grappig moment als je vlak voor The Opera House bent,  dat is zoiets dat je al zo vaak hebt gezien op plaatjes en dan ineens kan je het bijna aanraken. Een superleuke middag met spelen in de zandbak onderaan het opera house en een lunch met onze oude oppas,  die ook door Australië reist.

De dagen erna rijden we via een paar leuke plaatsjes langzaam langs de kust richting het Brisbane. We rijden veel op de snelweg dus hier nog niet veel Wauw momenten. De enorme lange stranden daarentegen zijn prachtig hier!

We worden verliefd op Byron Bay,  een hippie achtig dorpje waar we op een camping staan aan het strand en in het dorp. We hebben 2 heerlijke dagen op het strand, met veel wind dus lekker kiten. En met shoppen in de vele hippie shops en heerlijke smoothies en andere gezonde snacks uit een van de vele sapbarretjes. Ook het achterland van Byron Bay is prachtig, heuvelachtig met veel groen.  En het uitkijkpunt bij de vuurtoren is magisch. Kortom,  hier wilden we eigenlijk niet weg.

De laatste dagen aan de oostkust brengen we door in Maroochydore,  een uurtje boven Brisbane. Hier hebben we 15 jaar geleden samen gewoond voor 5 maanden en stonden daar met onze kinderen voor onze oude flat. Een soort ‘de cirkel is rond’  gevoel. 15 jaar geleden starten we hier iets nieuws en dat heeft er voor gezorgd dat we hier nu weer kunnen zijn met onze schatjes. Het zijn heerlijke dagen op het strand,  dat toch een beetje als ons oude thuis voelt.

Perth en omgeving

We vliegen naar Perth en halen daar onze volgende camper op. De laatste 3 weken van onze reis brengen we door ten zuiden van Perth. We rijden eerst via Bunbury richting de Margaret River regio,  een paar uur zuidelijk van Perth. Een prachtig gebied met ontelbare wijngaarden en prachtige stranden.

We staan een paar dagen in Yallingup,  een klein dorpje in een prachtige baai,  waar we 2 ochtenden vroeg

yoga doen met uitzicht op zee. Terwijl de kids aan het spelen zijn in de speeltuin ernaast. Een heerlijke start van de dag,  waarbij Indy af en toe even mee doet op mijn matje. En dat kan gewoon,  want iedereen is relaxed hier en gaat mee in de flow.

We rijden langs meerdere dorpjes en staan daarna een paar dagen in Prevelly,  opnieuw  een klein dorpje vlakbij prachtige stranden. Langzaam rijden we terug naar Perth,  maar staan eerst nog een paar nachten bij de Taunton Farm,  een holiday park op een boerderij. De vakanties hier zijn voorbij dus behalve wat oudere mensen, hebben de kinderen een privé speeltuin, springkussen en elke avond dieren voeren. We hebben een geweldig plekje op de camping met uitzicht over de weilanden. Het avondlicht is prachtig en zorgt samen met het windmolentje,  het gouden gras en de koeien voor een echt Australisch Flying doctors gevoel.  Deze plek voelt heel fijn,  de jongens kunnen er goed school doen en Jor kan lekker werken.

Timo en ik gaan paardrijden door het National Park. Een speciaal momentje,  in Costa Rica kwamen we erachter dat hij paardrijden heel leuk vindt. Soms heb je van die momenten dat iets echt klopt. Toen Timo voor het eerst op een paard zat  was dat zo’n momentje. Je zag ineens iets van hem afglijden en hij begon te stralen. (Thanks Brigitte dat was mede dankzij jouw rustige uitleg en begeleiding) In Nederland dus maar snel een leuke manage vinden.

De laatste week verblijven we in Woodman point net onder Perth. We huren een autootje zodat we de camper kunnen laten staan. Super handig zo’n camper maar voor iedere boodschap moet je hele huis en gezin mee…dus heerlijk een autootje,  ook een stuk makkelijker parkeren in de stad.

We hebben allemaal echt zin om naar huis te gaan, maar de laatste week is onverwacht super gezellig met Nederlandse vrienden, heerlijk warm weer en nieuwe vrienden op de camping.

We hebben maar 2 kleine stukken gezien van dit enorme land. Het is zeker een land waar je veel kan doen met kinderen,  maar je moet wel veel km afleggen dus dat is iets om rekening mee te houden. Wij zijn vooral verliefd op alle prachtige stranden, de relaxte sfeer en de lieve open mensen.

De terugreis

En dan is het echt zover. We gaan terug. We leveren de auto en de camper in en brengen nog een paar uurtjes door in een hotel bij het vliegveld. Nog een keer zwemmen,  nog even genieten van de warmte. Op het vliegveld van Perth verloopt alles volgens plan en al snel zitten we te wachten op onze vlucht naar Qatar. We hebben dit keer een tussenstop en vliegen met Qatar airlines.  Een fantastische vlucht maatschappij. We hebben geluk dat de vlucht niet vol is dus we hebben allemaal extra stoelen om een beetje te kunnen liggen. De kinderen krijgen leuke koffertjes met hun eten en het personeel is superlief. De eerste vlucht duurt 12 uur,  een uur te lang dus daardoor moeten we op het vliegveld van Qatar met alle tassen en een dwarse peuter (die nu ineens wel zelf alles wil lopen) rennen naar de douane. Daar is het mega druk,  dus hijgend en met het zweet onder onze oksel komen we net op tijd bij onze volgende vlucht. Nog 7 uur te gaan en we zijn in Nederland! Wederom superlief personeel en extra stoelen, dus ook deze vlucht prima te doen. En dan sta je ineens weer op Nederlandse bodem. Achter de ramen staan mijn vriendinnetjes en opa en oma,  heerlijk om ze weer te zien, zo vertrouwd dat het lijkt alsof we niet weg zijn geweest…

Over onze thuiskomst,  hoe lang het duurt voordat we echt geland zijn en tips voor als je op wereldreis gaat,  lees je meer in mijn volgende Blog.

Schrijf je in

• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon

Neem contact op via info@kidsopreis.com