De ultieme rondreis door IJsland met kinderen in 15 dagen

Onze geplande reis naar Indonesië kon deze zomer helaas niet doorgaan door het Corona virus. Super balen maar voor ons geen reden om dan maar thuis te blijven. Kijkend naar de verschillende reisadviezen in Europa, besloten we naar IJsland te gaan. Een land dat al lang op ons verlanglijstje stond, maar waar het nog nooit van gekomen was. Een land met 2,5 keer de oppervlakte van Nederland, maar met het aantal inwoners van de gemeente Utrecht. Rust en ruimte die ons perfect leek tijdens een ronddwalend virus!

Met een vlucht van Transavia vlogen we in een kleine 3 uur van Amsterdam naar Reykjavik. Na het ophalen van de koffers en het kopen van alcohol (zie tips hieronder) konden we onze huurauto ophalen. Vooraf heb ik flink lopen zoeken naar de goedkoopste optie voor een 4wd auto en ben ik uitgekomen bij Northbound. Dit bleek uiteindelijk een soort tussen platform te zijn aangezien we onze auto uit handen kregen van Lava Car rental. Check dus vooral beide sites even als je wilt gaan boeken.

Onze route door IJsland met kinderen

1. Grindavik (1 nacht)

Onze eerste stop was Grindavik en eigenlijk alleen met de reden om de beroemde Blue Lagoon te bezoeken. Je kunt vooraf via de website kaartjes reserveren of ter plekke aan de kassa kopen. Bij de kassa moest onze dochter Nina (7 jaar) even een teleurstelling wegslikken toen ze hoorde dat iedereen tot 8 jaar zwembadjes aan moet. Maar, eenmaal in het warme water was ze de bandjes alweer vergeten en hebben we genoten van de prachtige lagune. 3 uur lang hebben we gezwommen, verschillende maskertjes geprobeerd en vooral genoten van het heerlijke warme water. Sommige mensen vinden de Blue Lagoon duur en commercieel. Ja, het is niet goedkoop maar wij hadden het niet willen missen.

2. Þingvellir NP en Reykjadalur (2 nachten)

Veel mensen kennen "The Golden Circle" van IJsland. Een aantal highlights die makkelijk vanuit Reykjavik te bezoeken zijn. Een deel van de route ontdekten wij vanuit onze accommodatie; Akurgerði Gueshouse. Een paardenboerderij met 3 huisjes voor toeristen. Deze accommodatie scoort een 9,9 op booking.com en wij begrijpen waarom. Gezellige inrichting, een jacuzzi op het terras én een geweldig uitzicht. Het grootste pluspunt voor de kids is de mega TV mét Netflix en games. Vanuit dit guesthouse bezoeken wij het Þingvellir national park. In dit gebied, dat op de Unesco Werelderfgoedlijst staat, komen de Amerikaanse en Europese aardplaten samen. Of beter gezegd, ze gaan per jaar zo’n centimeter verder uit elkaar waardoor er een diepe kloof is ontstaan. Naast het bezoeken van een waterval kun je er wandelen en snorkelen. In water van slechts 4 graden snorkel je dan boven deze immens diepe kloof. Het schijnt een onwijs gave ervaring te zijn om in dit helderste water ter wereld te snorkelen, maar is helaas niet voor kinderen. Een reden om een keer terug te komen 😉 Met mijn iPhone onder water heb ik toch geprobeerd om wat foto’s te maken. De kou veroorzaakte meteen een stekende pijn in mijn hand dus die dikke duikpakken die de snorkelaars dragen, is geen overbodige luxe.

Op zo'n 10 minuten rijden van onze accommodatie ligt Reykjadalur Hot Spring Thermal River. Om bij deze warmwater rivier te komen, moet je eerst 3,5 km wandelen (lees klimmen) Een pittige tocht maar onze kids vonden het geweldig. De wandeling zelf is prachtig en eenmaal boven word je getrakteerd op 40 graden warm water. Er zijn geen kleedhokjes dus je kunt er voor kiezen je badkleding onder je kleding aan te doen, of ter plekke een handdoek om te slaan.

Wandeling naar de Reykjadalur Hot Spring Thermal River

3. Geysir (2 nachten)

Onderweg van Reykjadalur naar Geysir komt je een aantal hoogtepunten tegen. Om te beginnen de Kerid Krater. Een diepe krater die vol staat met water waar je rondom kunt lopen. Ik kreeg af en toe puddingbenen van de afgrond maar de kids bleven keurig op het pad. Vervolgens reden wij verder richting de Bruarfoss waterval en kwamen onderweg een boerderij met eigen gemaakt ijs en hamburgers tegen. Een goede lunch plek dus! Met volle buik door naar de Bruarfoss. Op google maps lijkt deze waterval vlakbij de parkeerplaats te liggen. Dit is echter niet het geval. Vanaf de parkeerplaats is het in totaal zo'n 2,5 uur lopen. De wandeling is prachtig en prima te doen met kinderen. Het eerst stuk is een beetje saai maar na 30 minuten lopen word je beloond met de eerste prachtige waterval. De volgende stop (de bekendste waterval van IJsland) is vanuit Bruarfoss nog maar 20 minuutjes rijden en wél te bezoeken vanuit de parkeerplaats. De Gullfoss wordt ook wel vergeleken met de Niagara Falls. Wat een indrukwekkende waterpartij! Door de zon verscheen er tijdens ons bezoek zelfs een regenboog boven de waterval. Ons hotel lag 10 minuten van de Gullfoss vandaan, pal naast de Geysir geiser. Na het avondeten besloten we de geisers nog even te bezoeken. Iedere 4 tot 8 minuten barst hier de Strokkur geiser uit.

Kerid Krater
Gullfoss waterval IJsland

Vanuit ons hotel in Geysir hebben we een dagtocht gemaakt naar Haífoss waterval. Deze hoogste waterval van IJsland wordt door zijn afgelegen ligging bijna niet bezocht door toeristen. De hobbelige weg ernaartoe vraagt dan ook om een 4wd. De waterval was indrukwekkend en de diepe kliffen nóg indrukwekkender. Let op, er staan geen hekken aan de rand van de klif dus geef kinderen een hand. Op de terugweg vanuit de waterval zijn we gestopt bij de ‘Secret Lagoon’. Het kleine zusje van de Blue Lagoon. Kleiner, rustiger, goedkoper maar eerlijk is eerlijk, ook minder mooi. Het water is er wederom zo’n 40 graden dus prima uit te houden!

Haífoss waterval
Secret Lagoon IJsland

4. Jökulsárlón (1 nacht)

Van Geysir naar het Jökulsárlón gletsjermeer is het zo'n 240 kilometer rijden. Door de verschillende stops onderweg kun je hier wel een dag voor uittrekken. Onze eerste stop was bij het Lava Centre. Een interactief museum over de 30 actieve vulkanen in IJsland. Super interessant! Na deze stop is de eerste volgende waterval op de route de Seljalandsfoss. Het gave is dat je achter deze 65 meter hoge waterval kunt lopen. Daarna kun je doorrijden naar de Skogafoss waterval en de Sólheimajökull gletsjer. Deze laatste vonden wij een beetje tegenvallen. We vervolgden onze weg over de 1 om te stoppen bij Dyrhólaey. Een natuurlijke brug met een gat maar vooral een spectaculair uitzicht over de kustlijn. We zagen een walvis zwemmen in de zee en als toetje tientallen ‘puffins’ Deze papegaaiduikers zijn alleen in de lente en zomer te spotten in IJsland. Veel toeristen in IJsland bezoeken alleen de golden circle. Naar ons idee is het echt zonde om de zuidkust over te slaan. Wat een geweldige omgeving, we hebben onze ogen uitgekeken!

Na deze lange rijdag en een overnachting in een schattig huisje bij het Hali Hotel, zijn we met een amfibievoertuig het Jökulsárlón gletsjermeer op gegaan. De kids vonden het super gaaf en waren de de kou al snel vergeten. De tocht duurt zo’n 45 minuten en gaat langs prachtige blauwe ijsschotsen. Onderweg piept er af en toe een zeehond omhoog.

5. Höfn (1 nacht)

Na de boottocht over het Jökulsárlón gletsjermeer, zijn wij doorgereden richting Höfn. Door het slechte weer zijn wij uiteindelijk 1 ipv 2 nachten in Höfn gebleven. Dit was achteraf prima omdat er in Höfn zelf niet zoveel te doen is. Wat je niet mag missen is een heerlijke kreeft pasta bij Kaffi Hornid.

6. Egilsstaðir (2 nachten)

Vanuit Egilsstaðir hebben wij een dagtocht gemaakt naar Laugarfell om daar de waterfall circle te lopen. De hele tocht was ruim 8 km maar de eigenaresse van het hostel, aan het begin van de tocht, zei dat het ook mogelijk was om naar de grootste waterval en terug te lopen. Dit zou een uurtje zijn dus een prima optie vonden we. Eenmaal daar zag het pad dat verder liep er ook wel erg avontuurlijk uit en vonden de kids het prima om verder te lopen. Achteraf was dit best nog een hele tocht dus dit raad ik alleen aan als je kinderen goede wandelaars zijn.

7. Húsavík (1 nacht)

Van Egilsstaðir naar Húsavík is het zo'n 220 kilomter rijden. Onderweg kom je de Stuðlagil canyon tegen. Een aanrader om te bezoeken! Wil je de beste plek hebben om deze canyon te bezoeken? Volg dan niet de borden tot het einde maar stop 5 km vóór het einde bij een boerderij (volg bordje Klaustursel) Op die manier kom je onderin de canyon ipv boven bij een uitzichtpunt. Vanaf de parkeerplaats is het 1 uur heen en 1 uur teruglopen. De eerste helft van de wandeling is best saai over een grindpad. Dit leverde bij onze kinderen dan ook de nodige “waarom moet dit?” “Het is toch vakantie?” en “wat is er nou zooooo mooi dat we deze saaie wandeling moeten doen?” Eenmaal in de canyon bleek het meer dan de moeite waard te zijn geweest. Wat een prachtige plek!

Na de canyon is het nog 2 uur rijden naar Húsavík. Een mooie weg door een soort maanlandschap. Het laatste stukje hebben we omgereden via de 85. Deze weg loopt langs de kust en was echt geweldig mooi. Als we meer tijd hadden gehad, hadden we hem helemaal gereden. Dit was echter 4 uur langer naar Húsavík dus iets te veel van het goede. Húsavík zelf voelt als een soort laatste dorpje voor de Noordpool. De vissers boten liggen klaar in de haven om alle toeristen naar walvissen te brengen. Wij hadden er voor gekozen om walvissen te gaan spotten in het Akureyri fjord maar Húsavík is ook een geweldige plek om dit te doen.

8. Myvatn (2 nachten)

De omgeving van Myvatn is prachtig en er zijn allerlei bezienswaardigheden. Wat je niet mag missen is de Hverfjall vulkaan. Na een korte stijle klim heb je prachtig uitzicht op het Myvatn meer én de binnenkant van de vulkaan. Na de vulkaan zijn wij doorgereden naar de Viti krater en Leirhnjúkur. Het Leirhnjúkur lavaveld is een grote vlakte die tijdens de uitbarsting van 1984 overspoeld werd met lava van de Krafla vulkaan. Echt prachtig om doorheen te lopen en te zien hoe de lava stromingen zich over het gebied hebben verspreid. Dat de hitte hier letterlijk overal uit de grond komt, zagen we ook weer bij Hverir. Hverir, wat ’hete bronnen’ betekent, is een kleurrijk gebied met stoompluimen en kokende modderpotten. De dag hebben we afgesloten bij de Myvatn natural baths. Wederom een soort ‘Blue Lagoon’ met prachtig uitzicht op het Myvatn meer.

Myvatn natural baths

9. Hauganes (1 nacht)

Onderweg van Myvatn naar Hauganes kom je door Akureyri. Een leuk stadje wat op zichzelf al een bezoek waard is. Met kinderen is het een aanrader om te gaan zwemmen in bij Akureyri swimming pool dat de grootste waterglijbaan van IJsland heeft. Het water is hier zo'n 38 graden wat buiten zwemmen ook bij minder goed weer mogelijk maakt. Ook een bezoek aan het vliegtuigmuseum is zeker een aanrader.

Vanuit Hauganes kun je een walvissen excursie door het Eyjafjörður maken. Ik had gelezen dat de zee in dit fjord vaak rustiger is dan in Husavik en dus geschikter voor mensen zonder zeebenen. Helaas bleek dat bij ons niet het geval te zijn en heb ik zelf 2 uur misselijk over de reling gehangen. Mijn tip, check voor vertrek heel goed wat de condities zijn en blijf bij zeeziekte lekker aan wal. Wij hadden onze excursie geboekt via Whale Watching Hauganes. Een prima rederij met twee mooie traditionele vissersboten. Onderweg hebben we zowel dolfijnen als verschillende walvissen gezien.

10. Reykholt (1 nacht)

De afstand Hauganes naar Reykholt is zo'n 330 kilomter dus trek daar zeker 5 uur voor uit. De omgeving van Reykholt heeft verschillende leuke bezienswaardigheden zoals de Deildartunguhver Thermal Spring maar door het slechte weer hebben wij deze moeten skippen. Daarvoor in de plaats zijn we in Reykjavik naar Fly over Iceland gegaan. Een giga groot scherm met speciale bewegende banken die je 15 minuten lang over IJsland laten vliegen. Dat was ontzettend gaaf! Een aanrader om aan het begin of einde van je reis door IJsland te doen.

Fly Over Iceland de perfecte afsluiting van je rondreis door IJsland

Ons laatste nachtje hebben we doorgebracht in een hotel bij het vliegveld omdat onze vlucht 's ochtends vroeg weer naar Amsterdam vertrok.

Tips voor een rondreis door IJsland met kinderen

- Tip 1: Tijdverschil

Het tijdverschil met IJsland is 2 uur. Het is daar 2 uur vroeger dan in Nederland. Niet heel veel maar houd er rekening mee dat je de eerste dagen vroeger wakker bent.

- Tip 2: Prijzen van Alcohol

IJsland is geen goedkoop land. Zowel een auto, accomodaties als boodschappen zijn duurder dan in Nederland. Het duurst van alles is toch wel alcohol. De belasting op alcohol is in IJsland het hoogste van heel Europa. Het loont dus echt de moeite om wat wijn en bier in het tax vrije gedeelte op het vliegveld te kopen. Dit kun je doen in de winkel die naast de bagagebanden zit. De vrouw achter de kassa wist ons te vertellen dat dit zo'n 50% scheelt met supermarkt prijzen.

- Tip 3: Goede schoenen

Voor vertrek zijn wij nog wandelschonen voor de kinderen bij de Decathlon gaan kopen en hier waren we achteraf erg blij mee. Ondanks de goed aangegeven wandelingen, is de grond vaak rotsachtig. Goede schoenen zijn dus geen overbodige luxe.

- Tip 4: Welke kleding neem je mee?

Hier heb ik voor vertrek veel over lopen zoeken. Wat moesten we meenemen? Laat ik zeggen dat ik, ondanks dat we echt wel lekker weer hebben gehad, alle korte broeken en jurkjes thuis had kunnen laten. We hadden alle 5 een afritsbroek die we 2 keer tot korte broek hebben omgetoverd. Verder hadden we genoeg gehad aan fijne lange broeken, t-shirts, truien en een winddichte jas. De ochtenden beginnen vaak wat frisser maar 's middags konden we best vaak in een t-shirt rondlopen. Laagjes kleding dus. Bij het gletsjermeer waren een muts en handschoenen achteraf lekker geweest.

- Tip 5: Lekker eten

Wij vonden het eten in IJsland lekkerder dan verwacht. Ondanks dat ze zelf amper iets kunnen verbouwen, en dus alle importeren, vonden we de keuken verrassend lekker. De IJslandse "Happy Marriage Cake" oftewel Hjónabandssaela, moet je zeker een keer geproefd hebben als je in IJsland met kinderen bent!

Hjónabandssaela

- Tip 6: Tanken zodra je kunt

Je kunt in IJsland hele stukken rijden zonder iets of iemand tegen te komen. Dit betekent ook dat er niet om de paar kilometer een tankstation staat. Tank indien nodig zodra je de mogelijkheid hebt.

- Tip 7: Kijk uit voor schapen

Je komt ze onderweg overal tegen; IJslandse schapen. Super leuk om te zien maar let erop dat ze zomaar ineens de weg op kunnen rennen.

Let op de schapen!

- Tip 8: Koop Marshmallows

In IJsland heb je nog plekken genoeg waar je, zonder iemand om je heen, een kampvuurtje kunt maken. Koop dus wat marshmallow en lucifers en smullen maar!

- Tip 9: Boek van te voren

Van verschillende accommodatie eigenaren begrepen wij dat ze pre-corona, vaak al 5 tot 6 maanden voor datum volgeboekt zitten. Ga je in het hoogseizoen naar IJsland, boek dan ruim van te voren je accomodaties.

Heb je nog vragen over jullie rondreis door IJsland met kinderen? Mail je vragen gerust naar info@kidsopreis.com

Schrijf je in

Volg ons!

• YouTube
  • Instagram

Vind je volgende vakantie

Advertenties

© 2020 by Kids op Reis.

Neem contact op via info@kidsopreis.com

Op Kids op Reis vind je alle inspiratie die je nodig hebt voor het plannen van jullie volgende vakantie met kinderen. Zowel in Europa als daarbuiten loodsen wij graag naar de mooiste plekjes! Al onze artikelen zijn geschreven door ouders, omdat wij als geen ander weten hoe het is om te reizen met kinderen!